Rok 2020 byl pro většinu cestovatelů mizerný. Pro nás úžasný, protože v plánu bylo letošní rok strávit v ČR a v Evropě a to nám vyšlo. Sice nevyšly všechny destinace, které jsme si přáli a kam jsme měli koupené letenky, ale od jara do podzimu jsme byli skoro každý víkend někde na výletě, takže nakonec skvělý rok! V září 2020 jsme během „korona krize“ stihli vyjet na kratší dovolenou do Polska. Chtěla jsem vzít Kubíka do Gdaňsku, protože jsem tam kdysi byla sama bez něj. Tak jsme se domluvili, že si uděláme takový road trip po části Polska. A naším cílem byl právě Gdaňsk.

Gdaňsk je naprosto kouzelné město! Plné barevných úzkých domečků, historických i moderních staveb…

Město má také zajímavou historii – v 18. století bylo největším baltským přístavem a centrem obchodu s obilím a dřevem. Místní zlatníci tu také vyráběli šperky pro evropské královské dvory. Bohužel během 2. světové války bylo město téměř srovnáno se zemí, naštěstí spousta budov byla přestavěna a obnovena.

Kde jsme byli ubytovaní? Kvůli autu jsme potřebovali mít ubytování s parkováním. Přes booking.com jsem vybrala apartmány, které se nachází v Muzeu 2. světové války. Jsou moderní, prostorné a je tam navíc i společná kuchyň. A za super cenu.

Po městě jsme celou dobu chodili pěšky, od ubytování to bylo jen kousek do centra, takže ideální volba.

Stravování – najít restauraci s typickými polskými jídly bylo poměrně náročné, většina podávala mezinárodní jídla. V jedné ulici jsme ale našli restauraci, kde vařili briošky, tak jsme měli radost.

Co zajímavého ve městě vidět?

PAMÁTNÍK DĚLNÍKŮ Z LODĚNIC

Památník byl odhalen roku 1980 na počest lodním dělníkům zabitých během stávky a demonstrací v prosinci 1970 a na počest založení nezávislé odborové organizace Solidarita. Památník tvoří tři kovové kříže sloužící jako varování, že by se taková událost, jakou stávka byla,  již neměla opakovat. Monument navrhli zaměstnanci z loděnic a zhotovil jej tým lodních dělníků. V 80. letech se u památníku shromažďovali členové hnutí Solidarita.

gdansk lodenice

GDAŇSKÉ LODĚNICE A GALERIE UMĚNÍ MLECZNY PIOTR

Prosluly po celém světě jako kolébka Solidarity. V prosinci roku 1970 úřady krvavě potlačily stávku i protesty dělníků z městských loděnic. Další stávka v roce 1980 vyústila v založení nezávislého odborového svazu Solidarita, kterou vedl Lech Walesa, pozdější polský prezident. Od roku 1989, po pádu komunismu, bylo zřejmé, že loděnice v podmínkách volného trhu neobstojí.

Doporučuju taky procházku loděnicemi a dále podél vody, najdete tam spoustu zajímavých zákoutí, výhledů a moderního umění.

My jsme šli ulicí Rybaki Gorné a Dokowa a odtamtud jsme šli podél vody přes Mleczny Piotr a podél Motlavy zpátky do města. Nemusíte se bát, je to tam všechno turisticky značené a i když jsme tam šli navečer, pořád tam bylo dost lidí.

STAROMĚSTSKÁ RADNICE A VÝHLEDY NA GDAŇSK

Radnice se nachází v centru města a na její věži se nachází vyhlídka. Zároveň je zde také možné navštívit interiéry radnice.

STARÝ JEŘÁB

Tato nádherná budova je symbolem Gdaňsku a není člověka, který by jí společně s kanálem nenafotil. Budova byla postavena ve 14. století, v 15. století byla obnovena a sloužila jako přístavní jeřáb a městská brána zároveň. Jeřáb se využíval k nakládce a vykládce zboží, ale také k upevňování lodních stožárů. V roce 1945 jeřáb vyhořel, ale po 2. světové válce byl obnoven podle původního projektu.

gdansk stary jerab

PODÉL ŘEKY MOTLAVY

ULICA MARIACKA

Zřejmě nejfotografovanější ulice v Gdaňsku, do které se dostanete průchodem od řeky Motlawy. Během 2. světové války byla ulice značně poškozena a teď zde najdeme domy postavené v tradiční gdaňské architektuře. V minulosti domy patřily zámožným rodinám obchodníků a zlatníků.  Dnes se sem chodí turisté fotografovat a prohlížet si vitríny obchodů s jantarem, jimiž je tato ulice proslulá.

KOSTEL PANNY MARIE

Kostel je největším středověkým cihlovým kostelem v Evropě. Začal se stavět v roce 1343 a dokončen byl po 150 letech. Jako další stavby v Gdaňsku musel být po 2. světové válce obnoven. V kostele se nachází vyhlídka, je nejvyšší vyhlídkou ve městě.

DLUGI TARG, ULICE DLUGA

Náměstí Dlugi Targ a ulice Dluga patří k nejpůvabnějším ulicím v Gdaňsku. Na jedné straně stojí Zelená brána (u řeky) a na konci Zlatá brána. Ulici a náměstí lemují starobylé městské domy, někdější rezidence nejzámožnějších občanů Gdaňsku. Dříve tyto ulice sloužily k přehlídkám, průvodům a slavnostem, ale také popravám. Dříve se jim také říkalo Královská cesta.

ÚSTŘEDNÍ NÁMOŘNÍ MUZEUM + LOĎ SOLDEK + OSTROV OLOWIANKA

Soldek je první polská pováleční loď, která byla postavena v Gdaňských docích v roce 1948. Dnes je součástí muzea, můžete se tam tedy vydat na prohlídku.

O kousek dál se nachází nápis Gdansk, kde se můžete posadit na různých dřevených lavičkách a kochat se výhledem. A nebo zde třeba posedět, až budete čekat, než spustí dolů lávku přes řeku. Je to opravdu příjemné místo.

OSTROV ŠPÝCHARŮ

MUZEUM 2. SVĚTOVÉ VÁLKY

V jedné části muzea se nachází apartmány, kde jsme byli ubytovaní. Apartmán byl naprosto nádherný, parkovat jsme mohli zadarmo v podzemí muzea, navíc k dispozici byla obrovská kuchyňka. A hlavně – pěšky se dá dojít do centra města.

KANÁL NA STEPCE

Takový výhled můžete mít, když půjdete na ostrov Olowianka přes Most kamieniarski.