Popravdě? Island nebyl na mém seznamu míst, které bych chtěla v nejbližších letech navštívit. Ale jak už je u nás zvykem, vše se většinou řídí podle akcí na levné letenky. A na červen 2022 byla možnost letět za super cenu byznysem přes Vídeň na Island. Takže 40 kg zavazadel na osobu, k tomu dvě příruční, no neberte to. Na Island nechcete moc letět s příručákem. Sice byznys po Evropě rozhodně nespočívá v lepších sedačkách, ale my jsme viděli hlavně výhodu v zavazadlech a salónkách. Takže jsme po tom hned šáhli.

Letenky jsou koupili tak, že jsem na Islandu měli 10 čistých dnů. Teď zpětně bych brala spíš 14 dní, nebo aspoň 12.

Nebyla to nejlevnější dovolená, rozhodně nebyla odpočinková, ale teď zpětně, když na Island vzpomínám a otevírám fotoknihu, vybavují se mi úžasné vzpomínky a můžu říct, že to byla jedna z nejlepších dovolených.

Málo jsme spali, najeli jsme toho fakt hodně, jedli jsme v autě, do půlnoci jsme někde trajdali, přijeli jsme neodpočatí, unavení, ale zase nabití novými zážitky a zkušenostmi.

POPIS TRASY

Nebudu vám tady úplně rozepisovat den po dni, protože v dalších článcích vám představím jednotlivá místa. Ale pokud byste se chtěli inspirovat, nasdílím vám sem trasy na jednotlivé dny. My jsme i podle mapy.cz jezdili přes navigaci.

Island jsme objeli (kromě západních fjordů) kolem dokola. Najeli jsme 3 050 km za 10 dnů.

1.den – Trasa Letiště – Kirkjufell, Trasa Kirkjufell – Varmahlíd
2.den – Trasa Varmahlíd – Mývatn
3.den – Trasa Mývatn – Egilsstadir
4.den – Trasa Egilsstadir – Stokksnes
5.den – Trasa Stokksnes – ledovec Svínafellsjökull
6.den – Trasa Ledovec Svínafellsjökull – Vík
7.den – Trasa Vík – Landmannalaugar (Duhové hory)
8.den – Trasa Landmannalaugar – Gejsir – Reykholt
9.den – Trasa Reykholt – Reykjavík
10.den – Trasa Reykjavík – Grindavík – Keflavík

UBYTOVÁNÍ A AUTO

Jako ubytování jsme si zajistili auto se střešním stanem. Půjčili jsme si Dacii Duster přes půjčovnu Lotus Car Rental. Půjčení stálo 239 000 ISK (39 000 Kč) v červnu 2022. Pracovník půjčovny nás vyzvedl v příletové hale a odvezl do půjčovny, která se nachází mimo letiště. Dostali jsme úplně nové auto. Po přečtení různých článků jsme si zaplatili to nejvyšší pojistné. Celou cestu jsme nemuseli řešit žádný problém, ani při předání auta.

Na Islandu je zakázané přenocovat mimo kempy. Některé kempy jsme měli dopředu vybrané, některé jsme řešili a vybírali až cestou. Všude jsme platili kartou, většinou ráno, protože jsme přijížděli pozdě v noci. V některých kempech mají u brány QR kód, přes který se dá ihned zaplatit.

V žádném kempu se nám nestalo, že by nebylo místo. Je pravda, že některé byly plnější, některé zase skoro prázdné.

Kempy, ve kterých jsme spali:

Camping Varmahlíð – Příjemné parkování mezi zelení, přijeli jsme v noci a místo jsme našli v pohodě. Je tam i domeček, ve kterém je společná kuchyň a posezení, bylo tam teplo, takže jsme tam mohli rozvěsit oblečení na uschnutí a uvařit si.
Platili jsme 3 200 ISK za noc.

Vogar tjaldsvæði – Opět jsme přijeli v noci a bylo téměř plno, takže jsme parkovali hned u hlavní budovy, kde bylo trochu rušněji. Hlavní budova je dost stará a zašlá, ale byla tam kuchyňka a hodně stolů a židlí, kde se dalo posedět. Plus přes noc se tam opět dali na topení rozvěsit věci na uschnutí.
Platili jsme 4 800 ISK, přes QR kód, který byl vylepený u vjezdu.

Camp Egilsstadir – Sotva jsem zde našli místo, ale povedlo se. Před kempem je velké parkoviště, takže se dá případně spát i tam. K dispozici byla kuchyň a místnost s posezením. Ale bylo tam fakt hodně lidí, takže vše dost na těsno a museli jsme třeba chvíli čekat na rychlovarnou konvici a tak.
Platili jsme 4 000 ISK za noc.

Vestrahorn Camping – Kemp, nebo spíš parkoviště u Viking Café. Původně jsme chtěli jet spát jinam, ale nakonec jsme tu zůstali přes noc a užili si to tady. Pro lidi, co tu spí přes noc, je k dispozici oddělené WC a sprcha. Jídlo jsem si díky hezkému počasí udělali venku u stolů.
Platili jsme 2 200 ISK za noc. Platí se v kavárně, buď den předem, nebo ráno. Rovnou jsme s přespáním zaplatili i vjezd na Stokssnes.

Svínafelli camping – Travnatá plocha s velkou stodolou, kde je kuchyň a sezení a umývárky. I když jsme přijeli pozdě po půlnoci, nebyli jsme jediní, kteří šli večeřet a umýt se, voda ale i přesto byla pořád teplá. Podle mě jsou to bývalá jatka, protože to tam hrozně smrdělo a byly tam velké nerezové dřezy.
Platili jsme 3 400 ISK za noc.

Camping Vík – Velký kemp, ale místo jsme opět našli. Ráno pracovník kempu objížděl auta a vybíral platby, opět platba kartou. K dispozici byly umývárky a pak i domeček, kde se dalo posedět a uvařit. Ale na velikost kempu a počet aut tam bylo málo míst.
Platili jsme 3 700 ISK za noc.

Landmannalaugar roadside parking – Parkoviště před brodem u Duhových hor. Je tam i klasický kemp, ale dá se tam pouze stanovat. Autem můžete zůstat tady na tomto parkovišti před brodem, nebo můžete přebrodit a přejet na druhou stranu, kde je další parkoviště. Spalo nás tam hodně a všechno naprosto v pohodě.

Reykholt Campsite – V kempu byl dostatek místa, byl skoro prázdný. K dispozici je tam domeček, kde je sprcha zdarma a pak kuchyňka s posezením. Bohužel docela malá, a s námi tam přijela další parta lidí a celou kuchyňku si zabrali. A ještě nás stihli předběhnout ve sprše, takže vyčerpali všechnu teplou vodu. Ale jinak hezký a příjemný kemp.
Platili jsme 3 000 ISK.

Hotel Lotus, Reykjavík – Strávili jsme tady jednu noc a neuvěřitelně jsem se těšili na dlouhou teplou sprchu, peřiny a snídani. Moc příjemné ubytování, s parkováním přímo před budovou.
Platili jsme 4 250 ISK včetně snídaně.

TIPY NA CESTU

  • Kdybych si měla příště vybrat, asi bych si připlatila a půjčila si dodávku. Možná kvůli jízdě po nezpevněných cestách to nebude nejlepší, ale my jsme dost často řešili, že si nemáme jak uvařit jídlo, když pršelo a foukalo a nedalo se sedět venku. Dodávku jsme tehdy všem kolem záviděli.
  • Za celou dobu jsme nepotřebovali hotovost. Vlastně jsme nevybrali ani „korunu“ a všechno jsme platili kartou. Naprosto bez problémů.
  • Vodu jsme si čerpali buď v kempech, nebo v přírodě, bez filtru.
  • Přes léto je stále světlo a tak jsme rychle najeli na režim, že kolem půlnoci jsme byli na posledním místě a spali do 9 ráno. Vlastně to bylo občas fajn, protože o půlnoci na většině místech nikdo nebyl.
  • Ne ve všech kempech jsou společné místnosti, kde si můžete uvařit a sednout. Dopředu jsem tedy vždy studovala fotky na Googlu, protože to pro nás bylo dost důležité.
  • Jestli si myslíte, že v profláklých termálních pramenech bude kolem půlnoci prázdno, jste na omylu. Na jedno místo jsme přijeli o půlnoci a bylo tam úplně plno.
  • Na benzinkách nejsou stojany kryté pod střechou, takže pokud prší, tankujete na dešti. To nás poměrně překvapilo, vlastně jsme ani nezjistili, proč to tak je, možná kvůli povětrnostním podmínkám?
  • Nebojte se jezdit po prašných/štěrkových cestách. Kromě hlavní silnice č. 1 jsou vlastně štěrkové skoro všechny. My jsme z toho byli na začátku trochu nervózní, ale pak nám došlo, že je to vlastně úplně normální a jen to chce jezdit opatrně a dávat případně pozor na výmoly.
  • Připravte se na to, že budete zajíždět i na místa, která nebyla v plánu. Cestou totiž budete míjet pořád něco hezkého a málokdy lze odolat nezahnout a pokračovat dál. Takže doporučuju, pokud vás něco zaujme, sjeďte ze silnice, odbočte, projděte se mimo vaší plánovanou cestu.

Doufám, že se vám tipy na cestu na Island budou hodit.