Když se kdysi na mém oblíbeném webu Cestujlevně.com objevily levné letenky do Říma z Prahy, neváhala jsem a už jsem psala Kubíkovi, že je musíme koupit. Nakonec jsme je koupili na leden 2017 a já letenku dostala jako vánoční dárek.

Letěli jsme ranním letem, takže jsme do Říma přiletěli někdy kolem 9:00. Něco jsme posnídali a odjeli do centra na nádraží Rimini. Odtamtud jsme šli pešky na hotel, bylo to asi 15 minut. Uložili jsme si kufr a vydali se užít si první den v Římě.

♥ KOLOSEUM

A jako první místo jsme vybrali Koloseum. Měli jsme ho totiž asi 10 minut pěšky od hotelu. Měli jsme štěstí na počasí, svítilo sluníčko a užívali si kontrast zimy a stromů rostoucích převážně na jihu

U Kolosea bylo samozřejmě hodně lidí. Pokochali jsme se z „vyhlídky“ a poté ho celé dokola obešli. Na prohlídku jsme nešli, většinou na prohlídky nechodíme, stačí nám užít si místo z venku.

A tady je pár informací: Koloseum, které by mělo pocházet z roku 72, sloužilo jako dějiště gladiátorských zápasů. Stavba měla 80 vchodů a dokázala pojmout 55 tisíc diváků. Zajímavostí je, že části vnější zdi byly rozkradeny  a použity na stavbu různých paláců, mostů a částí chrámu sv. Petra.

♥ FORUM ROMANUM

Od Kolosea jsme pokračovali podél hlavní silnice směrem k Forum Romanum. Dovnitř jsme opět nešli, ale užili jsme si výhled z různých vyhlídkových míst a myslím, že nám to určitě stačilo. 🙂

Římské fórum bylo centrem politického, obchodního a justičního dění. Nyní v troskách najdeme oblouky, sloupy, zbytky bazilik, chrámů. Naprosto kouzelný výhled na Forum Romanum je z ulice Via dei Fori Imperiali, která vede od Kolosea. Pokud budete mít zájem, můžete si koupit vstupné a Forum Romanum si projít. Krásnou stavbu dříve byla i Trajánova tržnice, původně komplex pro 150 obchodů a úřadů.

Trajánova tržnice

♥ KAPITOL

Dál za Forum Romanum se nachází oblast Kapitol, kde je spoustu zajímavých památek. Nás jako první zaujala velká bílá budova, kterou je Památník Viktora Emanuela II. Pokud bude otevřeno, určitě se tam zajděte podívat, je možné vyjít nahoru na střechu budovy, kde je vyhlídková terasa. První den tam bylo zavřeno, ale když jsme druhý den procházeli kolem, všimli jsme si, že je otevřeno a tak jsem vyrazili na vyhlídku. A stálo to za to.

Vstup na vyhlídku: 7 euro

Za památníkem se nahoře nad schody nachází náměstí Piazza del Campidoglio. Náměstí obklopují budovy Palazzo Nuovo a Palazzo dei Conservatori, v nichž se nacházejí Kapitolská muzea.

Na náměstí vedou schody Cordonata od Michelangela. Vedle nich se nachází další schody, a to Aracoelské schodiště, které vede do kostela Santa Maria in Aracoeli.

Když jsme si prohlídli oblast Kapitolu, pokračovali jsme dál po ulici Corso Vittorio Emanuele II, která vede až do Vatikánu.

♥ VATIKÁN

Vatikán, místo, které je rezidencí papežů, přitahuje neuvěřitelné množství turistů i poutníků. Najdeme zde nespočet významných památek, od chrámu sv. Petra, přes Vatikánská muzea, až po Andělský hrad. Vatikán je od roku 1929 suverénním státem, kterému vládne papež.

I když nemusíme muzea, tak do Vatikánských muzeí a Sixtínské kaple jsme museli zajít. A že to bylo nádherné! Ještě aby ne, jsou zde umístěny jedny z nejvýznamnějších sbírek na světě, projdete se po nádherném spirálovitém schodišti a v Sixtinské kapli se pokocháte freskami od nejlepších umělců 15. a 16. století a nádhernou freskou Posledního soudu od Michelangela.

Do chrámu sv. Petra jsme nešli, fronta byla obrovská i během odpoledne. Je to nádherná stavba, prostor kolem je ohromný.

Od chrámu jsme pak přešli k Andělskému hradu. Ten ve své historii plnil několik různých funkcí, byl postaven jako mauzoleum, poté se stal středověkou pevností a vězením, rezidencí papežů, až do dnešního muzea.

♥ PODÉL ŘEKY TIBERY

Od Andělského hradu jsme se prošli podél břehu řeky Tibery. A tohle všechno jsme kolem viděli.

Došli jsme až k Piazza del Popolo. Překvapilo nás, jak je náměstí velké, má oválný tvar a protože do něj trojúhelníkově ústí okolní ulice, přezdíváme se mu Trident. Uprostřed náměstí se tyčí egyptský obelisk, po stranách zase stojí průčelí a kopule kostelů.

pajuska-na-cestach-rim

Všimli jsme si také schodů a vyhlídkové terasy nahoře nad náměstím, tak jsme se tam vydali. Sluníčko zrovna zapadalo a ten výhled byl krásný, bylo vidět na Vatikán i směrem ke Koloseu. To místo se jmenuje Pincijské zahrady a určitě tam lze strávit víc času, než jsme tam strávili my.

♥ ŠPANĚLSKÉ SCHODY, FONTÁNA DI TREVI

Španělské schody a Fontánu Di Trevi jsme bohužel první den viděli už pozdě, ale i tak to byl zážitek. Až na ty davy lidí.

A tak jsme se k Fontáně di Trevi vrátili i druhý den, když už tam nebylo tolik lidí jako navečer předchozí den.

Večer jsme se šli ještě projít ke Koloseu a zkusili jsme nafotit pár večerních fotek.

♥ SANTA MARIA MAGGIORE

Druhý den jsme po snídani vyrazili ke kostelu Santa Maria Maggiore. Tahle honosná stavba se chlubí směsicí různých architektonických stylů. Tentokrát jsme vyrazili i dovnitř si kostel prohlédnout.

♥ PIAZZA DELLA REPUBBLICA

Od kostela jsme pokračovali na náměstí Piazza della Repubblica. Ve velkolepých kolonádách se kdysi nacházely luxusní obchody, dnes jsou zde především banky, kavárny, nebo cestovní kanceláře.

♥ PANTHEON

Pokračovali jsme dál k Pantheonu, kde se momentálně konal nějaký průvod. Všude bylo spoustu lidí, ale i tak se nám podařilo se dovnitř podívat.

Za portikem se sloupy se skrývá rotunda, která má stejnou výšku i průměr, a to 43 metrů. Na vrcholu kopule je otvor, který proniká dovnitř světlo. Stěny, na kterých spočívá kopule, jsou 6 metrů silné!

♥ OSTATNÍ ZAJÍMAVÁ MÍSTA V CENTRU MĚSTA

Kostel S. Ignazi di Loyola

Area Sacra – Zbytky chrámů z republikánského Říma.

Mojžíšova fontána

Le Quattro Fontane – Čtyři malé fontány na křižovatce, na každém rohu se nachází jedna z nich.

Zbytky Hadriánova chrámu

Sloup Marka Aurelia na Piazza Colonna

Augustův obelisk na Piazze Montecitorio

♥ PIAZZA NAVONA

Krásné oválné náměstí, na kterém najdeme tři kašny a kolem dokola krásné budovy.

♥ ČTVRŤ TRASTAVERE

Tato čtvrť se nachází na druhé straně řeky Tibery. Udělali jsme si tam krásnou procházku, dali si k obědu bruschettu v malém bistru a prošli si uličky této malebné čtvrti. Tohle místo nesmíte vynechat, jsou tu krásné domy, kostely, spousta kaváren a restaurací, to vše protkané úzkými uličkami a sálající skvělou atmosférou.

Cestou zpátky do centra Říma jsme přešli přes řeku a přes Tiberský ostrov, na kterém dnes najdeme mj. kostel San Bartolomeo.

Přes náměstí Piazza della Venezia jsme se vrátili vyčerpaní zpátky na hotel. Nechtěli jsme už nic jiného, než si lehnout na postel a odpočívat. Další den ráno jsme odlétali zpět do Prahy.

Pokud byste se chtěli do Říma podívat a jste milovníci historie a muzeí, určitě si na Řím vyčleňte více času. A pokud rádi kafíčkujete a vysedáváte po restauracích, tak bych počítala tak se 3, 4 dny. My si většinou dáváme přestávku jen na oběd, nebo krátkou svačinu, a zpátky na hotel přicházíme pozdě večer. Proto jsme stihli vidět to nejdůležitější za 2 dny, ale řekla bych, že 4 dny budou pro většinu ideální.