Na březen 2019 jsme naplánovali další dovolenou do asijské země, tentokrát padla volba na Vietnam. Vietnam v poslední době docela frčí, tak jsem byla zvědavá, jak ho zažijeme my, co všechno stihneme vidět a jak na nás vlastně zapůsobí. Vietnam je totiž velká země, přesuny trvají delší dobu a navíc na jihu má být, na nás, poměrně velké vedro.

Podařilo se nám koupit super letenky, letěli jsme se Swiss Air do Curychu, kde jsme cestou tam měli jen krátký přestup, a pak přímým letem s Edelweiss až do Ho Chi Minh City. Zpátky jsme měli v Curychu delší přestup, přiletěli jsme tam v 16 h a odlétali jsme až druhý den ráno. Takže jsme si udělali procházku při západu slunce Curychem. Let byl v pohodě, jídlo ok, dostávali jsme i dost pití.

♥ HARMONOGRAM

0. den – Odlet z Prahy přes Curych do Ho Chi Minh City.

1. den – Přílet brzy ráno do Ho Chi Minh City, prohlídka města.

2. den – Ho Chi Minh City – prohlídka města.

3. den – Ráno přelet do Danangu, odpoledne výlet do Hoi An.

4. den – Celodenní výlet na Marble Mountains a My Son.

5. den – Dračí most v Danangu, Lady Buddha, projížďka po okolí, večer přelet do Hanoie.

6. den – Ráno vlakem do Ninh Binh, projížďka na lodičkách v Tam Coc, projížďka po okolí, návštěva chrámů, večer vyhlídka na Mua Caves.

7. den – Celodenní výlet po okolí Ninh Binh, projížďka na lodičkách An Trang, pagoda Bai Dinh, navečer vlakem zpátky do Hanoie.

8. den – Hanoi – prohlídka města.

9. den – Hanoi – prohlídka města, přejezd nočním vlakem do Sapy.

10. den – Sapa – na skútru po okolí.

11. den – Sapa – na skútru po okolí, přejezd nočním vlakem do Hanoie.

12. den – Ráno přelet z Hanoie na Phu Quoc, odpoledne odpočinek u bazénu na hotelu.

13. den – Phu Quoc – na skútru na severní část ostrova, pláže, pepřová farma.

14. den – Phu Quoc – na skútru na jih na Sao Beach, na chrám a odpoledne u bazénu. Večer odlet do Ho Chi Minh City.

15. den – Brzy ráno odlet do Curychu, večerní procházka Curychem, noc v Curychu.

16. den – Ráno odlet do Prahy.

♥ PRAKTICKÉ INFORMACE

BANKOMATY – Nakonec jako nejlepší volba se jevila banka Vietcom Bank, bankomat nám dal největší obnos (asi 8 000 000 VND), za nejmenší poplatek. Další variantou je pak Citibank, ale ty nejsou tak časté a tam taktéž dostanete větší limit na výběr. Jinak je to problém, protože ve většině ostatních bankomatů si můžete vybrat pouze 2-3000 Kč. My zásadně peníze vybíráme až na místě, v Čechách směnárny vůbec nevyužíváme. Jako první vybíráme na letišti, další pak během cesty.

DOPRAVA – Na přesuny po městech jsem stáhla aplikaci Grab, kterou koupil Uber a stejně tak i funguje. Můžete si objednat jak auto, tak motorku, dokonce se přes ní dá objednat i jídlo. Ukazuje i cenu a musím se přiznat, že pokaždé cena seděla a nikdy na nás jinou částku nezkoušeli. Akorát při cestách z/na letiště počítejte s přirážkou za parkování, většinou se jedná o 10 000 VND (tu si řidič přičte k částce v aplikaci). Pokud jste nedůvěřiví, doporučuju si před každou jízdou cenu s řidičem ověřit a případně až potom nastoupit. Ceny jsou velmi nízké, tudíž ideální volba při přesunech. Dále jsme si půjčovali skútr, obvyklá cena je 150 000 VND na den, jeli jsme i vlakem, jak lůžkovým přes noc, tak přes den klasickým se sedačkami. A nakonec jsme delší vzdálenosti přelétávali. Jednou s Vietjet Air a zbytek s Vietnam Airlines. Z těch jsme byli nadšení, protože tolik místa na nohy jsme ještě v žádném letadle nezažili!

JÍDLO – Na to jsem se těšila úplně nejvíc, protože vietnamskou kuchyni miluju! A nezklamala mě! Sice nejsem milovník masa, takže jsem si často říkala o jídla bez masa, ale ochutnali jsme toho spoustu, až nám rodiče psali, jestli máme taky jiný fotky, než fotky jídla :-)) Přes pho bo, bun cha, bun bo nam bo, rýžové placky na grilu, bagety banh mí, závitky, jak jarní, tak smažené, arašídové omáčky s nudlemi. Strašně se mi líbilo, že jsme k polévkám dostali vždycky mísu zeleného listí (bylinky, saláty). Vietnamskou kávu jsme pili několikrát denně, hlavně tu se salkem. A pak nám hrozně chutnaly koktejly „sinh to“, jsou to smoothička z ovoce, ledu a sladkého salka. A samozřejmě jako vždy doporučuju vynechat hipsterský a turistický restaurace a jíst na ulici! (Příklad: banh mí bageta v pekárně, nebo na ulici cca 20 Kč, v hipsterským bistru 80-100 Kč!) Dobrý místa poznáte podle hodně lidí a najíte se všude, kde jsou plastový židličky a stoly. Jíme takhle vždycky a nikdy nám z jídla nebylo špatně. 🙂

A nakonec bych s vámi chtěla sdílet další dojmy, které na mě působily trochu negativně. Podle mě snad každý Vietnamec vlastní píšťalku! V žádné jiné asijské zemi se nám nestalo, že by nás tolik lidí nahánělo, pokřikovalo na nás a pískalo na nás píšťalkou! Ten rozruch mám ve výsledku ráda, miluju tu atmosféru přeplněných ulic, všudepřítomných skútrů a aut, ale tentokrát to bylo poměrně otravný. To, že na nás na ulici pořád někdo pokřikoval „helou“, nebo „taxi“, to bych asi překousla, ale že na nás budou pískat píšťalkou?! My koukali jak blázni! Nejvíc nás naštvala jedna paní, když nám cestou k jedný zajímavosti skočila před skútr, začala na nás pískat a dirigovat nás, že máme zaparkovat u ní na pozemku, že dál už jet nemůžeme! Dohadovali jsme se s ní, že chceme jet dál, ale vždycky na nás znova zapískala a začala gestikulovat a byla fakt nepříjemná. Tak jsme u ní teda zaparkovali, aby dala pokoj, koneckonců parkování stálo všude stejně, asi 10 Kč, ale ten princip?! Samozřejmě jsme pak zjistili, že jsme mohli jet ještě blíž k pokladně. Teď už to vím a prostě bych jí příště zamávala a pokračovala dál, ale když jste tam poprvé, neznáte situaci a nevíte, jestli můžete, nebo nemůžete. Takže rada, nebojte se toho, oni prostě jen chtějí vydělat nějaké peníze! Jo a to mi připomnělo další poznatek, jelikož někteří Vietnamci asi stále mají rádi uniformy, občas nevíte, jestli ta uniforma je pravá, nebo ne, jestli vás nahání nějaký státní příslušník, nebo jen řadový obyvatel. A poslední věc, na angličtinu nespoléhejte, protože ve většině případů se jí stejně nedomluvíte. My většinou bydlíme u místních, a ti, protože ubytovávají zahraniční hosty, tak anglicky trochu rozumí, ale když chodíme na jídla, tak většinou do těch nejobyčejnějších „restaurací“, kde s angličtinou nepochodíte. Obrázky většinou u jídel taky nebyly. 🙂

♥ UBYTOVÁNÍ

HCMC – Chilla Palace Homestay https://bit.ly/2IZDs0z

Bydleli jsme v krásném apartmánu, designově zařízeném. Pokoje jsou klimatizované, v přízemí je velká chill zóna, na střeše je terasa se světýlkama. Kousek od ubytování je autobusové nádraží, kde staví autobus z letiště. V okolí je spoustu restaurací. Pěšky se odsud dá dojít i do centra, nebo do Cholonu, je to jen trochu delší procházka.

Danang – Local Stay https://bit.ly/2IZtNHi

Ubytování v soukromí, krásný designový homestay. Bydleli jsme v přízemním pokoji, celá vstupní hala je prostorná a světlá. Za rohem je pár lokálních restaurací. K moři se dá dojít pěšky, k Dračímu mostu je to trochu dál, ale všude na skútru dostupné. Byli jsme tu moc spokojeni a dokonce jsme tam byli jako jediní hosté.

HanoiDinh House https://bit.ly/2vpjRP8

Ubytování u mladého páru, věnovala se nám hlavně slečna a byla moc milá. Umí skvěle anglicky. Pokoje jsou klimatizované. Slečna nám poradila spoustu zajímavých míst, kam na masáž, plus má připravený seznam zajímavostí v Hanoi. Navíc je tohle ubytování skvěle situované, je to jen pár minut k jezeru, takže není potřeba využívat MHD. A navíc všude kolem je spoustu místních restaurací.

Ninh Binh – Tuyet’s Homestay https://bit.ly/2UJHY5q

Za nás dobře situované ubytování, sice jednoduché a se společným WC a koupelnou, ale spali jsme tam jen jednu noc a vše ok. V ceně je i snídaně, můžete si objednat i večeři, která bylo obrovská! Ani jsme to nesnědli. Je to skvělá výchozí pozice, pokud chcete navštívit jak Tam Coc, tak An Trang, je to totiž tak napůl. Navíc kousek od ubytování je známá vyhlídka s drakem.

Sapa – Hoa’s Homestay https://bit.ly/2IOi9j1

Krásný homestay na nádherném místě, s výhledem na údolí plné políček. Majitelka, Hoa, umí skvěle anglicky a je tak moc milá! Navíc se můžete zúčastnit společné family dinner, kdy se sejdou všichni ubytovaní hosté u stolu a hodují. Hoa tam seděla s námi a bylo to moc fajn. Do této oblasti se platí vstupné a můžete odsud vyrazit jak na stranu zpátky do Sapy, tak na druhou, kde jsou nádherné výhledy a políčka.

Phu Quoc – Ninila Fruit Farm Bungalow https://bit.ly/2vnGUdj

Když jsem vybírala ubytování na ostrově, chtěla jsem hlavně bazén, protože se v moři moc nekoupeme (bojím se :-)) a chtěla jsem to pojmout relaxačně u bazénu. A Ninila to u mě vyhrála, protože když jsem viděla bungalovy se střechami z palmových listů, bylo to jasný. V „lobby“ byla restaurace, kde jsme si mohli během dne dát něco k jídlu a kdykoli nějak drink k bazénu. Navíc si můžete půjčit kola zadarmo, skútr za poplatek, měli jich dostatek. Taky se mi líbilo, že používaly bambusová brčka a zároveň je tu i prodávali. A skvělý bylo, že v zahradě měli krávy a ty se jedno odpoledne přišly osvěžit k bazénu :-)) K moři je to trochu dál, ale na kole v pohodě.

Hanoi – The Airport Hotel https://bit.ly/2VAhXtI

Cestou domů jsme měli ještě jednu noc v HCMC, tak jsem vybrala hotel co nejblíž letišti. Dokonce jsme tam došli pěšky, bylo to asi 10 minut. Druhý den ráno jsme si vzali Grab za pár korun. Do hotelu jsme se přišli fakt jen vyspat, takže nemůžu hodnotit víc, ani snídani jsme nestihli. Ale co se mi líbilo, tak měli v koupelně spoustu věcí, hřeben, kartáčky, mýdla atd., takže skvěle vybavený. Na krátký nocleh u letiště doporučuji.

♥ ROZPOČET

Uvedené ceny jsou za dvě osoby. Celkem nás celá dovolená komplet stála 65 000 Kč pro dvě osoby + 4 300 Kč přenocování v Curychu (jídlo+ubytování+transport).

Tip: Letenky do Vietnamu za super cenu seženete na Letušce. My jsme přes ně kupovali už poněkolikáté  a vždy jsme maximálně spokojeni.

♥ MAPA

♥ ZÁVĚR

Vietnam byl oproti jiným asijským zemím, které jsme zatím navštívili, zase úplně jiný! Ve městech naprosto hektický, ale tak příjemně hektický, na venkově zase klidný, zelený, milý. No a o jídle není třeba ani mluvit, to bylo výborný! A navíc jsem nás tentokrát nehonila a v klidu jsme ráno vstávali, prošli si, co jsme chtěli, nikam jsme nespěchali. Vynechali jsme deltu Mekongu a Halong Bay. O deltě Mekongu jsem totiž četla, že stejně ty výlety jsou spíš jak předváděcí akce, tak jsme to oželeli. A jednodenní výlet z Hanoie na Halong Bay je sice levný, ale z 12 hodin strávíte 8 hodin v autobuse. Abyste přijeli na místo přeplněné turisty. Místo Halong Bay jsme viděli okolí Ninh Binh a to bylo za mě asi nejkrásnější místo, které jsme ve Vietnamu viděli. A jelikož nám nevyšlo počasí na severu v horách, tak jsme si řekli, že se tam ještě jednou vrátíme a ten sever si na motorkách projedeme! Tak snad někdy příště!