Když jsem přemýšlela, jaký dárek bych mohla dát kamarádce k narozeninám, dlouho jsem nevěděla co. Ráda cestuje, tak mě nakonec napadla prohlídka Letiště Praha a možnost podívat se do prostor, kam se běžně nepodíváme. A tak jsme s přítelem vyrazili také.
Exkurzi je možné si zamluvit na Exkurzi je možné si zamluvit na stránkách Letiště Praha. Na jednu exkurzi je kolem 40 míst, kvůli počtu sedaček v autobuse. Vstupenka pro dospělého stojí 170 Kč. Emailem přijde potvrzení registrace exkurze, platí se na místě v informacích na Terminálu 3.
Terminál 3 je využíván pro soukromé lety, létají odsud také celebrity, hokejisté a jiné známé osobnosti. Terminál využívá také pravidelná linka ČSA do německého Braunschweigu. Nachází se zde i Pilot Shop, restaurace (s normálními cenami), informace a co mě nejvíce zaujalo – neuvěřitelně levný automat na kávu a čokoládu. Kde na letišti si můžete koupit čokoládu za 9 Kč?!!! A v normální velikosti kelímku, žádná miniatura.
Na Terminálu 3 exkurze začínají. U informací vás přivítá průvodkyně, řekne vám stručně, jak bude exkurze probíhat a poté pustí video o projektu rekonstrukce letiště. Vizualizace je zajímavá, jsem zvědavá, jestli k proměně letiště někdy dojde.
Na začátku dostane každý “event card” a běda, jak ji ztratí. 🙂 Prochází se samozřejmě bezpečnostní kontrolou. Po bezpečnostní kontrole se přesunete do prostoru před gatem – je zde jeden jediný. K sezení jsou zde měkké polstrované sedačky a je odsud hezky vidět na letištní plochu u terminálu. Poté se projde gatem ven, kde už čeká autobus Letiště Praha.
V autobuse strávíte vlastně celou exkurzi. Nejprve se jede k hangárům – např. Travel Service, provozu letištních ploch.
Projíždí se také kolem budovy Biologické ochrany letiště, které má za úkol chránit letadla před styky s ptáky. K tomu jim slouží dravci, které zde chovají (např. orel, jestřáb, sokol).
Projíždí se přes dráhu RWY 04/22, která se dnes využívá jako odstavná plocha pro letadla.
V dálce uvidíte radar Řízení letového provozu, který má dosah cca 300 km. Pokryje tedy letový provoz nad celou naší republikou.
Přijeli jsme k Terminálům 2 a 1. Zde se připravoval k odletu Airbus A330-300 společnosti ČSA, který letěl do jihokorejského Soulu. Všichni pracovními, se kterými jsme se setkali, byli velmi usměvaví. Piloti nám mávali, blikali na nás světly a nakonec zamávali stěrači.
Sledovali jsem také, jak parkuje letadlo společnosti Lufthansa. Pilot musí jet po žluté čáře a kde má zastavit mu ukazuje signalizační cedule, která odpočítává metry.
Dalším letadlem, které jsme viděli, byl Boeing 777-300 ER společnosti Emirates. Tyto aerolinky jsou na pražském letišti prý velmi hýčkané, no ještě aby ne. Na oplátku při letech z nebo do Prahy je v letadle vždy jedna česky mluvící stevardka.
Když jsme jeli k dráze RWY 06/24, podívat se na pár vzletů, projížděli jsme ještě kolem menších vrtulových letadel ČSA.
Poprvé jsme se podívali na vzlet letadla společnosti Smartwings a vrtulového letadla společnosti ČSA.
Poté jsme se vrátili projet si část letiště, kde se nachází třeba cargo zóna, budovy pro cateringové společnosti, nádoby na odmrazovací kapaliny.
Nejvíce poučné pro mě bylo pozorování přípravy letu do Soulu – práci mostaře/mostařky (pracovníci, kteří řídí most pro příchod do letadla), nakládání zavazadel, kontrola letadla. Zaujala mě pozice “ramp agenta” handlingové společnosti, který se stará o letadlo od té doby, co přiletí a než zase odletí. Na konci celého procesu zkontroluje, jestli je letadlo v pořádku, všechno je zavřené, spojí se kabelem s letadlem (kvůli komunikaci s piloty) a vede si letadlo “na vodítku”, než odjede k dráze na vzlet. Faktem je, že tohle většinou nevidíte, protože se usazujete v letadle, nebo sedíte tak, že není možnost celý ruch kolem letadla vidět.
Pokud vás láká exkurze na Letišti Praha, určitě ji doporučuji. Zvolit si můžete z několika tras, v nabídce je také Trasa F – Fotoexkurze.