Tak naše jediná letošní dlouhá dovolená je za námi. Uteklo to jako voda a nyní se můžeme už jedině kochat fotkami a vzpomínat, jak to bylo super. Z ostrova Tenerife jsem naprosto nadšená a rozhodně jeho návštěvu budu všem doporučovat. A už teď se těším, až navštívím zbylých 5 Kanárských ostrovů 🙂
Tenerife byl pro mě naprosto rozmanitý ostrov plný překvapení. Nad městem, kde jsme byli ubytováni – v Puertu, byl téměř celý náš pobyt mrak, na konci pobřeží, kam jsme dohlédli, většinou prosvítalo sluníčko, nad mraky v sopečné krajině svítilo slunce pořád. Na východní straně ostrova a na letišti bylo taktéž vždy slunečno. No popravdě, tam, kam jsme jeli, tam většinou byly mraky! Příroda je taktéž neuvěřitelná – na západní a severní straně je krásně zelená, na východě vyprahlá a v NP Teide sopečná až vesmírná! Od všeho něco.
Let – Ryanair:
21. 5. 12:15 Frankfurt-Hahn – 16:00 místního času Tenerife South
Doba letu: cca 5 hodin, cena letenky: 1 600 Kč/1 osoba, pouze s příručním zavazadlem
Ubytování:
Parque Vacacional Eden, Puerto de la Cruz, 6 nocí se snídaní, cena: 5 900 Kč/pokoj
Půjčení auta:
– Autoreisen, Ford Fiesta, cena 1 800 Kč na celý pobyt, benzín: 79 eur.

DEN 1.
Po příletu jsme se rozhodli, že do Puerta nepojedeme po dálnici, což by byla nejrychlejší varianta, ale že začneme poznávat ostrov a projedeme Národním parkem Teide. Cesta se klikatí až do hor, jede se pomalu, občas i na jedničku s naší Fiestou. Asfaltka je jako nová. A ty scenérie, co nás čekají, myslím, že na první den to nejlepší, co jsme mohli zvolit.
Trasa: Letiště Jih – Granadilla – Vilaflor – El Portillo – La Orotava – Puerto de la Cruz
Délka: 100 km, cca 3 hodiny včetně zastávek, průměrná rychlost cca 50 km/hod.
Podél všech silnic se nachází spousta miradorů (vyhlídek). Všechny jsou označeny cedulí s fotoaparátem, většinou jsou vydlážděné a jsou zde vystavené informační cedule.
Zajímavosti:
Roques de García – zkroucené lávové věžičky, kolem nich vede značená cesta.
Pico Viejo – sopečný kužel, který naposledy vybuchl v 18. století
Pico del Teide – 3 718 m n.m. – nejvyššího hora Kanárských ostrovů i celého Španělska
Las Canadas – písčité plošiny, které vznikly sesunutím starých kráterů

DEN 2.
Trasa: Puerto de la Cruz – Icod de los Vinos – Garachico – Faro de Teno – Masca – Los Gigantes – Playa de San Juan – Icod de los Vinos – Puerto de la Cruz
Večer jsme ještě stihli procházku po Puertu.
Délka: cca 180 km, 8 hodinový výlet, zastávky minimální
Zajímavosti:
Icod de los Vinos – Drago Milenario si prohlédněte z Plaza de la Iglesia.
Garachico – Projděte se kolem přírodních lagun a pokud bude hezky, můžete se zde i vykoupat.
Z Buenavista del Norte je cesta k Faro de Teno zakázaná, je na vlastní nebezpečí. Ale zase tak hrozné nám to nepřišlo, teda spíš cestou zpátky.
Faro de Teno – Maják byl uzavřený, turistů tu bylo velmi málo. Prošli jsme se po dřevěném chodníčku, pokochali se výhledy na útesy Los Gigantes a pokračovali zpět.
Masca – Zde začíná procházka soutěskou Barranco de Masca, která je vyhledávaným cílem turistů. Cesta vede až k mořskému břehu, kde se dá nastoupit na loď a odjet do městečka Los Gigantes.
Silnice vedoucí pohořím Teno z Buenavisty do Los Gigantes nabízí pohledy na překrásnou krajinu a spoustu zastávek na focení.

DEN 3.
Trasa: Puerto de la Cruz – La Laguna (po dálnici) – Cruz del Carmen (návštěvnické centrum) – Chamorga – Taganana – Benijo – San Andrés – Puerto de la Cruz (po dálnici)
Délka: cca 160 km, 10-11 hodinový výlet včetně koupání
Zajímavosti:
Vavřínový les – nachází se u návštěvnického centra Cruz del Carmen. Jsou zde vyznačeny tři délky tras, ta nejkratší je asi 15 minutová a vhodná i pro handicapované, je to vlastně dřevěný chodník. My jsme prošli tuto nejkratší a střední trasu a trvalo nám to asi 25 minut. Možná to bylo i zimou, která zde ráno panovala, že jsme šli tak rychle. Nyní lituji toho, že jsme nešli nejdelší trasu, na konci které je vyhlídka Llano de los Loros, odkud je prý úchvatný výhled na pohoří Anaga. Časy tras na ceduli odpovídají velmi pomalé procházce.
Chamorga – malá vesnička, možná spíše osada. Je zde možné zaparkovat hned na kraji před autobusovou zastávkou. Na tabulílch jsou popsány trasy, na které se můžete vydat. My se vydali na trasu směr Faro de Anaga, ale až k majáku jsme nedošli. Nahoře jsme to vzdali a vrátili se zpět k autu.
Playa de Almáciga a Playa de Benijo – pro mě nejkrásnější pláže na ostrově! Koupání zde bylo úžasné. Na první pláži bylo jen pár lidí, spíše místních a surfařů. Druhá pláž byla téměř opuštěná, ale opravdu kouzelná. Pokud se někdy na Tenerife vrátím, tak koupat se pojedu rozhodně sem.
San Adrés – Playa de las Teresitas – hodně fotografovaná a známá pláž se žlutým pískem navezeným ze Sahary. Mě nezaujala, od moře je oddělená pásem kamenného valu, takže je to jako rybník.

DEN 4.
Trasa: Puerto de la Cruz – La Orotava – Mirador de Humboldt – Los Realejos – Mirador del Lance – Mirador La Corona – Puerto de la Cruz – Playa Jardín – Mirador San Pedro – Rambla de Castro – Puerto de la Cruz – koupání na Playa Jardín (Punta Brava)
Délka: okolí Puerta, začali jsme v cca 9,30 a skončili v 18-19 hodin.
Zajímavosti:
Puerto de la Cruz – podle mě nejlepší místo pro ubytování, město má hezké centrum, krásné pláže a nachází se v ještě krásnějším údolí.
  • nábřežní promenáda San Telmo s kapličkou
  • vyhlídková plošina Mirador de la Paz
  • Calle Quintana
  • Lago Martiánez – umělá laguna, kterou tvoří komplex jezírek se slanou vodou
  • Parque Taoro – opravdu pěkný park
  • Jardin Botanico – obrovská botanická zahrada, vstupné 3 eura
La Orotava – jedno z nejpůvabnějších měst na ostrově.
  • Plaza Constitución – rozhlehlé náměstí, dobrý výchozí bod pro prohlídku města
  • Jardines del Marquesado de la Quinta Roja – úpravené zahrady ve francouzském stylu ve svahu nad náměstím
  • Hijuela del Botánico – malá botanická zahrada, pobočka velké botanické zahrady v Puertu de la Cruz, vstup zdarma
  • Iglésia de la Concepcion – krásný příklad barokní architektury na Tenerife
  • Casa de los Balcones – dům, jehož interiér a vnější balkony jsou zdobně vyřezávané
  • turistická kancelář – Calle Calvario, mapa města stojí 0,50 eur
Mirador de Humboldt  – vyhlídka 5 km od La Orotavy, nese jméno zeměpisce a cestovatele Humboldta, je odsud hezký výhled na pobřeží a celé údolí.
Mirador del Lance, Mirador de la Corona – překrásný výhled na údolí s Puertem, La Orotavou
Mirador San Pedro – je zde restaurace a rychlé občerstvení, zde může začínat nebo končit turistická stezka Rambla del Castro (na 2-3 hodiny)
Playa Jardín (Playa Punta Brava) – překrásná pláž v Puertu de la Cruz, lemuje ji promenáda a upravená zeleň

DEN 5.
Trasa: Puerto de la Cruz – TF21 do NP Teide – El Portillo – dále TF24 – Observatoř – La Esperanza – La Laguna – Candelaria – El Medáno – Playa de la Tejita
Délka: km nevím, ale vyjeli jsme ráno a vrátili se navečer
Tento den jsme měli dopoledne věnovat projížďce po TF24 přes NP Teide až do La Laguny. Je to překrásná trasa se spoustou zastávek na focení, když jsme ale sjeli níže, bylo pod mrakem a tudíž z vyhlídek nebylo nic vidět.
Druhou polovinu dne jsme „našetřili“ z předchozích dnů, kde nám některé plánované trasy nevyšly. Rozhodli jsme se, že odpoledne strávíme na pláži. V Puertu byl opět mrak, v Santa Cruz bylo krásně, ale pláž Las Terezitas se nám nelíbila. Do Benija jsme nechtěli jet kvůli serpentýnám a tudíž pomalé a delší jízdě. Tak jsme vyrazili na východní pobřeží a to byla největší chyba – je vyprahlé, pláže jsou nehezké, spíše kamenité. Navíc pokud jsme chtěli nějakou nejít, museli jsme sjet z dálnice, podívat se, zase na ní najet, na dalším sjezdu zase sjet. Dálnice není lemovaná vedlejší silnicí podél pobřeží. Nakonec jsme dojeli až do El Medána, kde jsme se pokochali pláží se surfaři a vydali se na La Tejitu. Pláž je to překrásná, bez lidí, ale s obrovským větrem, který fouká směrem od pevniny, takže písek nám nepříjemně foukal na těla a do vlasů. Nevydrželi jsme zde a tak jsme vyrazili zpátky na hotel. .
Kdybychom tušili, že východní pobřeží nás takto zklame, neváhali bychom a vyrazili bysme hned z La Laguny přes Anagu do Benija. Zde se nabízí otázka, jestli i tam by bylo slunečno na koupání.
Zajímavosti:
El Portillo – Návštěvnické centrum – je zde naučná výstavka týkající se sopky, sopečné kraji a národního parku. Venku se nachází malá botanická zahrada, je přístupná i handicapovaným.
Candelaria – největší bazilika na ostrově. Hezké městečko, my jsme šli kousek podél vody až k bazilice a zpět a velmi příjemné místo.
El Medáno – pláž v El Medánu je opravdu velmi městská a malá. Byla zde hlava na hlavě. Na druhé straně je pláž pro surfaře a zde se nelze koupat.

DEN 6.
Trasa: Puerto de la Cruz – pěší procházka ke Café Vista Paraiso – odpoledne Santa Cruz de Tenerife
Délka: pouze cesta do Santa Cruz po dálnici (cca 30 minut)
Parkování v Santa Cruz: velké parkoviště u Auditoria, nebo v uličkách poblíž parku García Sanabria.
Ráno jsme se vydali ke Café Vista Paraiso. Většina turistů míří z Puerta nahoru, my jsme to chtěli udělat opačně, tzn. dojet autobusem do Cuesta de la Villa a odtud se přes Café vydat dolů do Puerta. Bohužel autobus na zastávce kolem nás projel – až poté jsme zjistili, že jsme na něj měli mávat. A místo toho, abychom počkali na další, tak jsme se vypravili na klasickou trasu přes Mirador de la Paz a banánovníkové plantáže. Došli jsme pouze kousek za Playa del Bollullo a nahoru už jsme se nevydali. Přítel byl unavený, tak jsme se tam pak dojeli podívat autem. No nedá se nic dělat
Playa del Bollullo – překrásná pláž u Puerta de la Cruz
Mirador de la Paz – vyhlídková plošina nad Puertem
Santa Cruz de Tenerife – Administrativní centrum Tenerife  a přístavní zátoka pro zámořské parníky, tankery a nákladní lodě.
  • Plaza Espana – Náměstí nedaleko přístavu. Uprostřed najdeme pomník s bronzovými postavami, který má připomínat oběti občanské války.
  • Plaza de la Candelaria – městská promenáda
  • Parque Marítimo César Manrique – Rekreační park s plaveckými bazény a pláží.
  • Auditorio + Castillo de San Juan
  • Park García Sanabria

DEN 7.
Trasa: Puerto de la Cruz – Los Cristianos – letiště jih
Odlet: Ryanair 27. 5. 16:20 Tenerife Jih – 20:30 Barcelona El Prat
Doba letu: cca 3 hodiny, cena letenky: 1 150 Kč/1 osoba, pouze s příručním zavazadlem

Co jsme nestihli a co nám nevyšlo:
– Projít se kolem Roques de García (je to asi 20 minutová procházka) a další krátké trasy po NP Teide.
– Pěší túra z El Bailadera do Chamorgy – v informačním centru nám řekli, že na tuto trasu musíme mít povolení. V průvodci i v mapě byla trasa znázorněna, ale v informačních materiálech turistických informací nikoli. Cestou z Chamorgy jsme si všimli ukazatelů na Chinobre, Cabezo del Tejo a El Draguillo, ale tato trasa nebyla očíslovaná. Věděla jsem, že spousta lidí tuto trasu chodí a nikdo se o povolení nezmiňoval. Přesto jsme ji vynechali.
– Rambla de Castro byla od hotelu Maritim uzavřená. Šli jsme tedy aspoň kousek od Mirador de San Pedro z druhé strany, kde jsme později také viděli zátaras.
– Asi bych příště ještě více času věnovala prohlídce Puerta de la Cruz. Bohužel jsme se ale na hotel vraceli většinou kolem 19. až 20. hodiny a to už se nám do města nechtělo.
– Čas, který jsme našetřili změnou původního programu, jsme chtěli věnovat koupání. Špatné rozhodnutí bylo vydat se na východní pobřeží, protože najít tam pláž je opravdu umění. A pokud jsme už našli, nelíbily se nám. Bohužel nad Puertem byl téměř pořád mrak. Nyní vím, že místo na východní pobřeží bych se vydala na severní pobřeží, kam se nám kvůli délce trasy nechtělo. Ale třeba by tam také bylo zamračeno, to se bohužel poznat nedalo.
– Zklamalo mě Costa Adeje a městečka Las Americas a Los Cristianos. Zde se to hemží pouze ubytovacími komplexy, obchody a spoustou turistů. Pláže jsou obyčejné.

Nejlepší pláže:

– pobřeží mezi Garachicem a Puertem de la Cruz
– údolí La Orotavy
– vyhlídková trasa z Buenavista del Norte do Los Gigantes
– vyhlídková trasa přes NP Teide – z La Orotavy do El Portillo (zde se cesty rozdělují) – do La Laguny po TF24, do Vilafloru po TF21